En Omfattende Guide til Din Frilans Reisebilder Karriere

0
Freelance Travel Photography Tips

Inntekter generert fra fotografering kan være like varierte som landskapene vi fotograferer. Med visuelt innhold som kreves av merkevarer, bedrifter, forlag og kreative klienter, venter det en verden av muligheter for de som ønsker en karriere som frilansfotograf.

Hvis du har vurdert å kombinere din kjærlighet til reiser med en karriere innen fotografi, eller bare er interessert i å prøve deg som frilansfotograf ved å lisensiere enkeltbilder, få bilder publisert eller jobbe med kreative kampanjer, vil denne artikkelen dele noen innsikter om hvordan du kan komme i gang.

Først og fremst, en vanlig misforståelse om en karriere som frilansfotograf er at du må være på reisefot hele året, bo ut av en koffert og sjelden være hjemme. Selv om dette er et levedyktig alternativ og vil bidra til å raskt bygge opp porteføljen din, er det også mulig å tilpasse en fotograferingskarriere til din nåværende livsstil, jobbe hjemmefra samtidig som du har en annen karriere,pare muligheter med årlige ferier, eller dra nytte av bilder fra tidligere reiser med bare en tur til harddisken din!

## Viktigheten av en reisefotografiportefølje

Når du starter med å søke jobb som fotograf, er det viktig å bygge en portefølje som representerer typen arbeid du ønsker å gjøre og ferdighetene du har. Klienter vil ønske å se hva du kan gjøre for dem og hva som skiller deg fra hverandre fotograf.

Hvis du ønsker å jobbe med hoteller og gjestfrihet, begynn med å fotografere interiør, livsstilsbilder og detaljbilder av mat, utendørsaktiviteter og mennesker. Forsk din ideelle klienter og se hvilken type fotografier de bruker; hvis du kan replikere en lignende stil, men gå et skritt videre og legge til en liten kreativ boost, vil du sannsynligvis få oppmerksomheten deres.

For landskapsfotografer kan din ideelle klient være et friluftsklærmerke, en eventyrreiseoperatør, eller kanskje du ønsker å dokumentere og sammenstille fotofunksjoner for magasiner som National Geographic. Å opprette en fotograferingsportefølje som fremhever hvordan du fanger landskap og viser en konsistent stil vil gå langt mot å tiltrekke interesse fra de riktige personene.

Å ha en vel kuratert portefølje som umiddelbart lar noen vite hva du fotograferer og hvordan vil hjelpe når du presenterer ideer og potensielle prosjekter for dem.

## Inntektsstrømmer og betydningen av diversifisering

Å spørre to frilansfotografer om hvordan de tjener inntekten sin vil sannsynligvis resultere i to veldig forskjellige svar. Noen fotografer elsker prosessen med å selge utskrifter og vil generere inntekter fra dropshipping av arbeidet sitt til klienter over hele verden, mens andre vil jobbe med turiststyrer, publikasjoner, merkevarer og lage innhold for sosiale medier.

Hvordan du oppretter inntektsstrømmer for fotografi bør passe livsstilen din og målene dine som fotograf. Å selge utskrifter, for eksempel, kan kreve mye logistikkstyring og kundestøtte, mens produksjon av et bildebibliotek for et hotell eller en merkevare kan være en morsom måte å oppleve et reisemål på og jobbe med et kreativt team i en vakker omgivelse.

## Eksempler på inntektsstrømmer for frilans reisefotografi

Bildelisens – Bildene vi ser i annonser eller brukt kommersielt har sannsynligvis blitt lisensiert, og fotografen har fått betalt en avgift. Lisensiering av arbeidet ditt kan gjøres via aksjebyråer, eller du kan samarbeide direkte med en klient eller opprette en lisensieringsseksjon på nettstedet ditt. Avgiftene varierer avhengig av bruksområdet, begrensninger og innhold. Du kan motta over $5000 for et enkelt bilde brukt globalt i en markedsføringskampanje for en stor merkevare, eller $50 hvis det er en lokal enkeltstående annonse i avisen.

Salg av utskrifter – Med mange printlaboratorier som tilbyr dropshipping-tjenester, er det mulig å sette opp en utskriftsbutikk og selge utskrifter til kunder over hele verden uten behov for å skrive ut, pakke og sende varen selv. Butikken din kan operere i bakgrunnen mens du reiser og fortsetter å legge til bilder i den. Nøkkelen til en vellykket utskriftsbutikk er SEO (Søkemotoroptimalisering), markedsføring og å kjenne målgruppen din. Forsk på hvilke typer utskrifter som selger, eller hvis arbeidet ditt er abstrakt, kjenner din ideelle kunde, og sørg for at de er klar over at butikken din eksisterer!

Innholdsopprettelse – Å ha en kontinuerlig tilførsel av innhold er avgjørende for de fleste bedrifter å vises i sosiale medier. Som fotograf kan du lage UGC (brukergenerert innhold) for merkevarer og selge dem pakker med fotografier. Alternativt kan du samarbeide med en merkevare eller bedrift og arbeide med en kreativ brief, produsere innhold som passer til deres opplevelse, sted eller publikum. Du trenger ikke å være en sosiale medie-superstjerne og ha millioner av følgere for å generere inntekter fra innholdsskaping, snu bordene og lage fotografier merkevarer kan bruke selv.

Merkevarekampanjer – Dette er en ganske variert inntektsstrøm, da det kan inkludere årlige ambassadørskap der du fotograferer og produserer innhold for en merkevare basert på en fast årlig avgift, eller du kan bli engasjert for å fotografere for en kommende produktlansering eller opplevelse. Turistklienter som flyselskaper, hoteller, turoperatører eller til og med koffertmerker vil sannsynligvis ha flere kampanjer hvert år som krever ferske bilder for å passe til sesongen, produktet eller tilbudet. For å sikre at du er klar for arbeid på en kampanje, er det viktig å nettverk, koble seg til bransjekontakter, holde porteføljen oppdatert og pitche, pitche, pitche!

Publisering – Å se arbeidet ditt på trykk er en av de beste følelsene du kan ha som fotograf. Ingenting slår å bla gjennom en magasin og se bildet ditt! For å jobbe med publikasjoner, begynn å lese og undersøk hvor bildene dine vil passe inn. Å få publisert kan resultere i betaling for å bruke et enkelt bilde i et samarbeidsprosjekt eller bli oppdraget, betalt og sendt på en tur for å fotografere for en kommende historie. Å sørge for at bildene dine er profesjonelle, trykkes godt og dokumenterer en scene eller et emne er nøkkelen for å være klar til å jobbe med publisering.

## Drømmen kontra virkeligheten av frilansfotografi

For å lykkes som frilansfotograf er det viktig å definere hvordan interessene dine, ferdighetene dine og tjenestene dine kan kombineres for å danne ulike inntektsstrømmer. Å skrive ned måter du kan bidra som fotograf til en merkevares markedsføringsinnsats, til magasiner, eller hvordan du kan lage innhold som kan lisensieres for reklame- eller kommersielle formål, vil begynne å avsløre hvor du trenger å fokusere tiden din.

I bunn og grunn er du som frilanser ansvarlig for å navigere og finne dine egne muligheter. Denne faktum alene får mange til å avstå fra å forfølge en karriere innen fotografi. Imidlertid kan det å bryte ned hvor mulighetene eksisterer og vite hvordan du kan pitche og nærme deg klienter gjøre denne prosessen mye enklere … ja, til og med spennende!

Som frilansfotograf vil du bruke mye tid på å undersøke, finne kontakter og sette sammen pitche for å nærme deg merkevarer, redaktører eller markedsføringsledere for arbeid. Virkeligheten er at du kanskje har flaks og få et positivt svar på din første e-post, men mange av oss vil se enten ingen respons eller avvisninger ganske ofte. Dette er ikke noe som skal stoppe deg i sporene dine; det er rett og slett fordi mange redaktører eller markedsføringsledere blir kontaktet av mange fotografer, og derfor har de enten ikke tid til å svare hvis du ikke er riktig matchet, eller noen ganger har de ikke engang sett pitche.

For å redusere sjansene for avvisning, er det viktig å gjøre så mye forskning som mulig for å være trygg på at bildene dine samsvarer med merkevaren eller publikasjonen og at du kan tilby dem bildene de trenger.

## Et innblikk i en karriere innen reisefotografi

Siden jeg startet karrieren min som frilanser tilbake i 2007, har jeg fotografert for en blanding av kunder, fra Richard Branson og hans øyehjem til fjerntliggende lodger i Grønland og prosjekter for dyrevern i Sør-Afrika.

Fra de tidlige dagene med å ta bilder for et ryggsekkemagasin i Dublin, til å jobbe frilans for Lonely Planet i Marokko, har det vært en karrierevei som har vært alt annet enn lineær. Destinasjonene jeg har kunnet besøke mens jeg har jobbet som fotograf har vært utenfor mine villeste drømmer. Det er der spenningen og oppfyllelsen av denne karrieren ligger for meg; jeg starter aldri året med å vite hvor jeg vil ende opp.

Jeg har hatt år der jeg har vært på reisefot i månedsvis av gangen, hopper fra tropiske øyer til frosne underverk, og andre år, som 2023, der jeg tilbrakte omtrent 10 måneder hjemme, jobbet med prosjekter fra året før eller skapte frilansmuligheter i publikasjoner fra hjemmekontoret mitt. I 2022 tok et prosjekt meg rundt Australia, fotografering av landskap fra øst til vestkysten og gjorde det veldig tydelig hvor stort mitt hjemland faktisk er!

Fra 2009 til i dag har jeg klart å generere en heltidsinntekt fra fotograferingen min og har bygget opp en virksomhet, The Wandering Lens, et publisering og kreativt studio der jeg er fotografen, redaktøren og kreativ direktøren. Jeg jobber i bedriften selv, men leier også inn ulike fotografer når det kreves for å fotografere for hoteller, turistnæring og merkevarer. Gjennom nettstedet mitt publiserer jeg reiseguider for andre fotografer og selger ressurser og onlinekurs. Det er fylt med varierte inntektsstrømmer som holder meg opptatt, men viktigere, kreativt inspirert og tilkoblet med andre fotografer.

## Finne din retning som fotograf

Hvis du leser dette og lurer på hva ditt neste skritt bør være for å forfølge frilansmuligheter, vil jeg oppmuntre deg til å bla gjennom bildene du har tatt og begynne å identifisere hvilke områder du kanskje trenger å jobbe med, hvordan arbeidet ditt kunne være til nytte for en merkevare eller passe innenfor en publikasjon.

Ønsker du å jobbe med å lage bildebiblioteker?

Ønsker du å selge utskrifter?

Er det å dele dine favorittsteder og arrangere fototurer en mulighet?

Er du interessert i å se arbeidet ditt publisert?

Selvvurdering er avgjørende når du begynner, og jo mer innsikt du har i hvilke tjenester du tilbyr og hvordan arbeidet ditt kan være til nytte for fremtidige kunder, desto større sjanser vil du ha for å lykkes som frilanser.

Når du har en ide om hvor du vil ta karrieren din som fotograf, er det neste steget å forberede porteføljen din og pitche relevante kunder! Selvpitching i seg selv er en kunstform og en du vil bli mer selvsikker på jo mer du gjør det, men det er en historie for en annen dag.

Hvis du vil sparke i gang en karriere innen reisefotografi, bli med på The Freelance Travel Photographer Course med The Wandering Lens. En 8-modul onlinekurs som tilbyr selvstyrt læring som veileder deg gjennom prosessen med porteføljeutvikling, prissetting av tjenestene dine, arbeide med kunder, pitche strategier og skape en karriere med varighet og løpende muligheter. Det er fylt med bransjeinnsikter, intervjuer, kreative utfordringer og trinn du kan ta slik at du kan gjøre disse frilansdrømmene til virkelighet. Lesere av Capture Landscapes kan bruke koden CAPTURE25 for $25 avslag på kursavgiften (anvendt ved utsjekking).

BLE DU UNDERHOLDT AV DENNE ARTIKKELEN? GLEM IKKE Å DELE!

Forfatter: Lisa Michele Burns, redaktør og fotograf for The Wandering Lens og pedagog ved Travel Photography Courses, hjemmet til The Freelance Travel Photographer Course. Lisa er en ambassadør for OM SYSTEM og har jobbet som reise- og landskapsfotograf i over 18 år med fokus på luksuslodges og miljøunderverk.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her