Partiets nettroll ble avslørt med skjult kamera. Nå mener leder Jimmie Åkesson at de er utsatt for en «gigantisk påvirkningsoperasjon». Surrealistisk, sier medieforsker.
Sverigedemokraternas leder Jimmie Åkesson driver valgkamp foran EU-valget. Her med i Norrköping med en av deres kandidater, Charlie Weimers. Det skjer samtidig som en voldsom debatt pågår om partiets anonyme kontoer på sosiale medier. Foto: Jeppe Gustafsson, Shutterstock/NTB
Publisert: 27.05.2024 12:40 | Oppdatert: 27.05.2024 13:00
Kortversjonen
Sverigedemokraterna er anklaget for å bruke anonyme kontoer til å spre falsk info.
Sammendraget er laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI) og kvalitetssikret av Aftenpostens journalister.
Kortversjon er kun for abonnenter
I juni er det valg til EU-parlamentet. I Sverige er valgkampen preget av én sak: TV4s avsløring av det som beskrives som Sverigedemokraternas trollfabrikktrollfabrikkTrollfabrikker er en virksomhet som har som mål å påvirke nettbrukere i den retningen som oppdragsgiverne ønsker. Virksomheten benytter seg spesielt av masseproduksjon av «trolling», provoserende, avsporende aktivitet og kommentarer i debatter og diskusjoner i sosiale medier. (Kilde Wikipedia) .
Sverigedemokraternas svar på den massive kritikken er en velbrukt oppskrift, ifølge eksperter.
– Det er en form for trolling i seg selv, sier medieprofessor.
Skjult kamera
Hva har skjedd?
TV4s «Kalle fakta» fikk en journalist på innsiden av Sverigedemokraternas kommunikasjonsavdeling. Med skjult kamera avslørte han noe som i mange år har vært en mistanke: at partiet bruker anonyme kontoer på sosiale medier for å spre edder og galle om politiske motstandere. Ifølge TV4 har de også spredt fremmedfiendtlige klipp og desinformasjon om Sverige. Uten at noen visste hvem avsenderen var.
Avsløringen er politisk sprengstoff. I skjulte opptak brukte sverigedemokrater selv ordet trollfabrikk. Utad avviser de det.
Sverigedemokraterna har fått voldsom kritikk. Det er bare for år siden det kontroversielle innvandringsfiendtlige partiet ble tatt inn i varme. Da ble de formelt del av et regjeringssamarbeid. Avsløringene er en hodepine for partiets partnere i regjeringen.
TV4s reporter (med kaffekopp) filmer med skjult kamera mens han jobber i Youtube-kanalen Riks, som er avhengig av Sverigedemokraterna. I bakgrunnen kan man høre partiets kommunikasjonssjef Joakim Wallerstein snakke. Foto: TV4 Kalla Fakta Fakta
TV4s avsløring
TV4-programmet Kalla Fakta har laget en dokumentar kalt «Undercover i trollfabrikken».
I flere måneder jobbet en reporter fra TV4 under cover i Sverigedemokraternas kommunikasjonsavdeling og i Youtube-kanalen Riks.
Filmen med skjult kamera.
Dokumentaren viser at kanalen Riks og partiet er svært tett knyttet til hverandre, selv om de påstår at kanalen er uavhengig.
Den viser også at partiet bruker anonyme kontoer på sosiale medier som ikke har Sverigedemokraterna som avsender. Kalla Fakta har funnet 23 kontorer med tilsammen 260.000 følgere.
Kilde: TT
Vis mer
Slik svarer Åkesson
Men partileder Jimmie Åkesson har nå gått til motangrep. Først sa han at dette var humor og satire. Så sier han at det er Sverigedemokraterna som er utsatt for en «gigantisk påvirkningsoperasjon»og altså ikke de som ble rammet av de anonyme kontoene.
– Sosialdemokratene har gjennom påvirkningsoperasjonen som TV4 har satt i gang, fått denne valgkampen akkurat dit de vil, sa Jimmie Åkesson i Riksdagen denne uken, melder Dagens Nyheter.
Han utdyper ovenfor avisen. Åkesson påstår at TV-kanalen har brukt tvilsomme metoder for å påvirke valget. Og han kobler TV4 og det svenske arbeiderpartiet.
– Det er hele det venstreliberale etablissementet, sier han til Dagens Nyheter.
Han avviser at de har trollfabrikker, men sier at partiet vil fortsette å bruke anonyme kontoer.
– Snur opp ned på ting
Professor Tina Askanius ved Malmö universitet forsker på hvordan høyrepopulistiske og høyreekstreme grupper bruker sosiale medier.
– Denne måten å svare på er vanlig for Sverigedemokraterna, det er slik de pleier å møte kritikk. Nemlig ved å gå til frontalangrep på frie og etablerte medier. Åkesson sår tvil om medienes kjerneoppdrag, sier Askanius.
– Hos Åkesson kaller TV4s journalistikk for en påvirkningsoperasjon, snur opp ned på ting. Det gir en surrealistisk følelse. Det er en form for trolling i seg selv, fortsetter hun.
Hun sier at dette er en kjent strategi hos høyrepopulistiske bevegelser over hele verden. Det samme gjelder påstanden om at dette er humor.
– Åkesson skaper forvirring om hva som er sant og ikke sant. Det er en retorikk som er gjennomgående i høyrepopulistiske partier. Det dyrker en idé om at mediene er del av en venstreliberal elite, og at Sverigedemokraterna er en form for tilbud. Det som er nytt her, er at slike påstander blir fremført på talerstolen i Riksdagen og ikke bare på Youtube, sier Askanius.
Tina Askanius
Professor i medier og kommunikasjon, Malmö universitet.
– Alvorlig
Hun mener det Sverigedemokraterna driver med, er svært alvorlig.
– Slik desinformasjonsvirksomhet handler om å destabilisere, å polarisere og å forstyrre den politiske debatten i et demokrati. Det mest alvorlige er at det ikke virker å få konsekvenser. Det er bare en ny grense som er overskredet, sier hun.
– Klarer Åkesson å overbevise folk?
– Det fungerer nok for sverigedemokratiske velgere og de som først og fremst får nyhetene sine fra såkalte alternative medier. I tillegg grumser det til debatten og kan gjøre at folk blir i tvil om hva som er opp og ned, sant og usant, sier professoren.
Hittil har ikke avsløringene rammet Sverigedemokraterna på meningsmålingene. Tvert om: De er fortsatt Sveriges nest største parti. Det er ventet at høyrepopulistiske, EU-kritiske partier vil gjøre det bra i EU-valget.