Siden jeg fikk hunden min Alfie, har veiturer rundt i Norge vært min foretrukne reisemåte slik at han kan være med meg. Faktisk kom vi nettopp tilbake fra en fire ukers veitur fra Bergen ned til Sauda, over til Røros, og så helt opp til Mosjøen. Og selv om januar kanskje ikke virker som den beste tiden for en veitur i Norge, var det veldig gøy!
I løpet av alle timene vi tilbrakte kjørende (kjøreturen fra Mosjøen tilbake til Bergen alene tar over 16 timer), tenkte jeg mye på hvor mye jeg elsker å kjøre i Norge, samt hvor mye jeg har lært om å kjøre i Norge i løpet av mine åtte år her. Og selv om jeg allerede har delt en guide til å planlegge en veitur i Norge, inkludert Norges vakreste veier, tenkte jeg at jeg i dag kunne dele mer spesifikke tips om selve kjøringen på en veitur i Norge.
Generelt synes jeg at Norge er ganske enkelt å kjøre gjennom, selv om det er noen ting som kanskje er nye for utenlandske besøkende. Jeg har startet denne listen med generelle ting å vite når du kjører i Norge, og til slutt har jeg delt mine beste tips for å kjøre i Norge om vinteren, som kommer med sine egne utfordringer.
Tips for å kjøre i Norge
Leiebil i Norge
Bilutleie i Norge kan bli ganske dyrt, men selv med kostnaden for drivstoff kan det fortsatt være billigere enn offentlig transport, avhengig av hvor du skal. Offentlig transport i Norge er også ganske begrenset, med mindre befolkede områder som bare ser en buss et par ganger om dagen. Tog kan være et godt alternativ, men toglinjene når ikke store deler av Vest-Norge, og linjen går bare så langt nord som til Bodø.
Så hvis du vil komme deg ut av de større byene, kan det å leie bil være et godt alternativ. Avstandene er lange, så du vil sannsynligvis ønske å få en leiebil med ubegrenset kjørelengde. Og viktigst av alt, å levere leiebilen din et annet sted enn der du hentet den er utrolig dyrt i Norge, så du bør prøve å planlegge din veitur i Norge som en rundtur.
Vær også klar over at de fleste biler i Norge har manuell girkasse, så hvis du trenger en automatisk, bør du bestille leiebilen så raskt som mulig for å sikre at du kan få en.
Du kan sammenligne priser og bestille leiebilen din her.
Elektriske biler
Norge elsker elektriske biler, men hvis du planlegger å kjøre lange avstander, kan det være veldig vanskelig, spesielt om vinteren. Ærlig talt har alle jeg kjenner som har leid en elektrisk bil i Norge angret på det. Hvis du kjører en elektrisk bil i Norge, kan du finne en ladestasjon på ladestasjoner.no’s kart.
Betale bomavgifter og ferjebilletter
I Norge administreres bomveier av AutoPASS med bomstasjoner som automatisk tar bilder av ditt registreringsnummer og sender en regning ved månedens slutt. Dette skjer automatisk, så du trenger ikke engang å bremse ned når du passerer under bomkameraene. Du vil motta en regning fra ditt norske bilutleiefirma etter turen din. Du kan kontakte bilutleiefirmaet hvis du har flere spørsmål om når du vil motta regningen for bomveiene.
Imidlertid er det litt mer komplisert å betale norske bomavgifter hvis du kjører et utenlandsk kjøretøy som ikke er registrert i Norge. AutoPASS vil sende en faktura til kjøretøyets registrerte adresse. Men du kan faktisk fremskynde prosessen ved å registrere deg hos Euro Parking Collection (EPC), som vil gi deg tilgang til alle fakturaene dine på nettet. Jeg anbefaler absolutt å gjøre dette hvis du kommer til å kjøre en utenlandsk bil i Norge! Men ikke få panikk hvis du glemmer det – du vil bare få fakturaen i posten i stedet.
Det er et lignende system for å betale for ferger. Mens du kjører på ferjen, vil en person ta et bilde av registreringsnummeret ditt og deretter vinke deg frem til ferjen. Deretter vil leiefirmaet sende deg regningen (ofte en måned eller så senere). Imidlertid, hvis du har et utenlandsk registreringsnummer, vil personen som tar bildene stoppe deg, og du kan betale med kort.
Bilferger
Du trenger ikke å bestille korte ferger på forhånd (du kan vanligvis ikke). Noen ganger kan du bestille lengre ferger, som fergen fra Bodø til Lofoten, men det er bare nødvendig i veldig travle perioder som juli. Om sommeren prøver jeg å komme femten minutter før ferjen går for å sikre meg en plass, og i juli må du noen ganger ankomme 30 – 60 minutter tidlig for ruter med få avganger (som Helgelandskysten).
Og ikke stress med å komme på ferjen – noen vil vinke deg fram og vise deg hvor du skal parkere. Vanligvis forlater de fleste bilene sine for å gå inn til fellesområdet, som ofte har en kafé og toaletter. Men du har lov til å bli i bilen din om du foretrekker det – når jeg er med hunden min, pleier jeg å være sammen med ham.
Rundkjøringer
Hvis du ikke er vant til å kjøre i rundkjøringer, bør du kanskje friske opp reglene før du kommer til Norge, fordi det er mange rundkjøringer her. Imidlertid synes jeg de er mye enklere å navigere enn britiske rundkjøringer, da det vanligvis ikke er mer enn to felt. Interessant nok vil nordmenn signalisere til venstre når de går inn i rundkjøringen hvis de tar tredje avkjørsel, og deretter vil de ikke alltid indikere når de forlater rundkjøringen, noe som virker rart for meg. Så ikke bli overrasket om personen foran deg ikke signaliserer.
Ikke høyresving på rødt
I Norge kan du ikke kjøre når lyset er rødt.
Vikeplikt til høyre
Hvis du ikke er på en hovedvei (merket med en hvit diamant rammet inn med gult), må du vike for trafikken fra høyre. Den eneste unntak er når veiene er veldig isete, i så fall får den som kjører oppoverbakke vanligvis forkjørsrett slik at de ikke trenger å stoppe på en isete bakke. I det minste var det den uoffisielle veiregelen da jeg bodde i Tromsø.
Fartsbegrensninger
Bøter for å kjøre for fort i Norge er utrolig høye, så du vil definitivt ikke kjøre over fartsgrensen. Enda viktigere, norske veier er svingete og en elg kan hoppe foran deg når som helst (det har skjedd meg mange ganger), så å kjøre for fort kan være dødelig.
Standard fartsgrense i ubebodde områder er 80 km/t, med mindre noe annet er merket. Denne fartsgrensen vil vanligvis ikke være annonsert, så hvis du ikke ser noen skilt eller hus, skal fartsgrensen være 80 km/t. Jeg vet at utlendinger ofte blir frustrert over de lave fartsgrensene i Norge, men dette er et flott sted å ta det med ro og nyte de vakre omgivelsene. Hvis du trenger et raskere tempo, dra til Tyskland.
Dyr
Nei, men seriøst, jeg har hatt så mange nære møter med elg mens jeg har kjørt, så vær årvåken, spesielt i skumringen. Det er også vanlig å se sauer, geiter og reinsdyr midt på veien.
Parkering-apper
Mange mindre byer har gratis parkering, men hvis du må betale, vil det være en automat eller maskin. Du kan vanligvis også betale med EasyPark-appen eller Parklink-appen.
Veier som stenger om vinteren
Noen fjellveier stenger om vinteren, noe som kan vare overraskende lenge – noen ganger helt til mai eller til og med juni. Google Maps bør vite at en vei er stengt, eller du kan sjekke her, selv om nettsiden er på norsk.
Fordi Google Maps ikke tar deg med på stengte veier, kan det være vanskelig å planlegge sommerturen din om vinteren. Hvis det ikke tar deg med på fjellruta du vil ha, husk at veien kanskje er åpen igjen til tiden for turen din.
Gangfelt
Alle stopper for fotgjengere ved gangfelt her, til det punktet der mange fotgjengere ikke engang ser seg rundt før de krysser, så det er føreren som må holde øye med fotgjengerne.
Toaletter
Veilangsrestauranter kan være få og langt mellom i Norge, så det beste alternativet ditt er å bruke toalettet på en bensinstasjon i stedet. Selv om Nasjonale Turistveger har vanligvis et offentlig toalett, ofte med en imponerende design.
Bilder
Hvis du vil ta et bilde, bør du bare stoppe på faktiske stopp langs veien, aldri bare stoppe bilen midt på veien. Det virker dumt å måtte inkludere dette, men det har vært dødelige ulykker i Norge på grunn av turister som stopper midt på veien for å ta bilder.
Ingen alkohol
Jeg vet at det er vanlig i USA å ta seg et glass eller to og fortsatt kjøre, men ikke prøv det i Norge. Lovsforrådet er 0,02% blodalkohol og gjelder for føreren av et hvilket som helst motorisert kjøretøy.
Å kjøre i Norge om vinteren
Vinterdekk
Nordmenn bruker ikke helårsdekk på bilene sine. De bytter fra sommerdekk til vinterdekk (med mønsterdybde på minst 3 mm) rundt 16. oktober (1. november i Sør-Norge) og bytter deretter tilbake til sommerdekk etter påske. De nøyaktige datoene pleier å variere avhengig av været det året. Men hvis det ligger snø eller is på veiene, må du bruke vinterdekk.
Dette er selvfølgelig ikke noe problem hvis du leier bil i Norge. Men hvis du kjører til Norge fra et annet sted, bør du være klar over at dekkene dine kanskje ikke er gode nok her. Nordmenn fjerner ikke helt snø og is fra veiene om vinteren, og beholder ofte et lag med is på veiene hele vinteren. Så hvis du ikke har vinterdekk, kommer du ikke langt. Jeg husker familien min kjørte opp fra Tyskland en vinter og vi kunne knapt komme opp små bakker i Norge med våre tyske dekk.
De fleste leiebiler i Tromsø vil også ha piggdekk.
Fjern snø
Leiebilen din vil ha en snøskrape og kost for å fjerne snø og is fra bilen din. Pass på å fjerne all snøen og isen, da du kan få en solid bot hvis det er snø igjen på taket eller hvis du ikke har skrapt hele frontruten ren.
Jeg har også en spade i bilen min i tilfelle jeg parkerer utenfor mens det snør. Men hvis du bare skal ta korte turer fra byen, vil du sannsynligvis ikke trenge din egen spade.
Kjøre i snø
Hvis du er ny på å kjøre i snø, er mitt beste råd å ta det rolig. Du kan se noen biler på veien som kjører fort i alle værforhold, men de sjåførene har sannsynligvis mer erfaring med vinterkjøring, og bilene deres har sannsynligvis firehjulstrekk. Ikke føl deg presset til å kjøre like fort som dem! Du kan stoppe periodisk for å la biler bak deg passere.
Slaps er den farligste kjøreforholdet, så vær ekstra forsiktig når du kjører når temperaturen er rundt eller rett over null. Vær forsiktig med å bremse! Skrens skjer vanligvis når du bremser, så prøv å unngå å slamme ned bremsene på isete veier. Jeg prøver å bremse ned ved å gi ned gir i stedet for å bremse når det er mulig, og hvis du begynner å skli, må du sørge for å ta foten av bremsen for å få kontroll over bilen (din instinkt vil være å bremse).
Kjøre i mørket
Norge ser lite eller ingen sollys om vinteren, avhengig av hvor langt nord du går. Men selv når solen ikke stiger, er det fortsatt flere timer med skumring hver dag på fastlandet Norge (ikke på Svalbard). Veiene er alle godt merket med refleksjoner, og snø lyser virkelig opp landskapet, så å kjøre i mørket er egentlig ikke så ille.
Planlegg for stengte veier
I løpet av vinterstormer stenger fjellveier ofte om vinteren, noen ganger for hele sesongen og noen ganger bare i noen timer. Du kan sjekke veistengninger på 175.no. Google Maps er vanligvis ganske rask med å oppdatere rutene dine når veier stenger, men ikke alltid.
Kolonnekjøring
Jeg er faktisk ikke sikker på hva kolonnekjøring heter på engelsk, fordi jeg bare har gjort dette i Norge. Under dårlig vær om vinteren, spesielt på fjellpass, vil veien noen ganger ikke lukkes, men i stedet ha kolonnekjøring. Dette er der biler kjører sammen i en kolonne bak en snøplog eller lastebil.
Det kan være en lang ventetid for kolonnekjøring – jeg har ofte ventet en time eller mer på min tur. Men i det minste er ikke veien stengt. Når du gjør kolonnekjøring, bør du slå på nødblinklysene og kjøre tett (selvfølgelig ikke for nært) bak bilen foran deg. Ikke stopp eller slå av under kjøringen, og gå aldri ut av bilen din under det. .
Hvis du aldri har gjort dette før, ikke bekymre deg, det er ganske enkelt da følger bare bilen foran deg. Jeg føler meg ofte litt følelsesmessig under kjøringen, da det virkelig føles som et teamarbeid å komme seg gjennom det dårlige været!
Rundkjøringer er ekstra glatte
Jeg tror flest ganger jeg har sett biler skli om vinteren er midt i rundkjøringer. Av en eller annen grunn pleier rundkjøringer å bli ekstra isete, og det hjelper selvf