Site icon Opsumo

Togtjenestens ledere får kritikk fra Riksrevisjonen

Forsinkelser, signalproblemer og frustrerte pendlere på Oslo S. Her fra 5. mai, da fjernstyringssystemet gikk ned for telling.

Riksrevisjonen er kritisk til pengebruken i jernbanesektoren i Norge. Selv om det blir investert store summer, fortsetter problemene å bestå. Dette kommer frem i en ny rapport som ble publisert torsdag.

Rapporten viser at antallet forsinkelser og innstillinger på jernbanen har økt betydelig fra 2016 til 2023. Til tross for økningen i pengebevilgninger til sektoren, har ikke kvaliteten på tjenestene blitt bedre.

Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen presenterte hovedpunktene i rapporten og påpekte at målene for driftsstabilitet ikke har blitt oppnådd i flere år. Infrastrukturen på jernbanen er hovedårsaken til problemene, med dårlig vedlikehold og manglende fornyelse.

Schjøtt-Pedersen understreket viktigheten av at Samferdselsdepartementet følger opp Bane Nor og sørger for bedre samordning mellom aktørene. Han påpekte også at det er for mange tog på jernbanenettet, noe som skaper kapasitetsproblemer.

Selv om det har blitt gjort store investeringer i jernbanen, har effekten av disse investeringene vært begrenset. Forsinkelser og innstillinger har økt, og det er behov for en endring i kulturen rundt punktlighet og presisjon.

Riksrevisjonen konkluderer med at situasjonen på jernbanen er kritikkverdig, og at det er nødvendig med grundige endringer for å forbedre tilbudet. Samferdselsdepartementet og Bane Nor må ta ansvar for å løse problemene og sørge for en bedre jernbanedrift i Norge.

Exit mobile version