SAS tapte over 1 milliard svenske kroner mellom november og januar. Det er 1,5 milliarder mindre enn året før, påpeker SAS-sjefen.
SAS-fly på Oslo lufthavn Gardermoen i 2022. Foto: Annika Byrde, NTBPublisert:
7. mars
- SAS’ first-quarter financial report shows a pre-tax loss of SEK 1.1 billion, an improvement from SEK 2.45 billion loss the previous year.
- Operating income increased to SEK 8.9 billion from SEK 7.9 billion, with 4.7 million passengers, up from 4.5 million.
- CEO Anko van der Werff is pleased with the progress, citing improved financial performance and punctuality despite challenging weather.
- SAS has been undergoing Chapter 11 restructuring in the US to manage debt issues.
- Van der Werff expresses optimism about SAS becoming competitive and financially stronger post-restructuring.
- Financial forecasts for 2024 anticipate revenues exceeding SEK 48 billion and pre-tax profits of 0–1.0 billion SEK.
- SAS is expected to be delisted from the stock exchange after new investors, including Air France-KLM, injected over SEK 13 billion for future financing.
SAS’ kvartalsvise økonomiske rapport viser et før-skatt-tap på 1,1 milliarder svenske kroner, en forbedring fra 2,45 milliarder svenske kroner tap året før. Driftsinntektene økte til 8,9 milliarder svenske kroner fra 7,9 milliarder, med 4,7 millioner passasjerer, opp fra 4,5 millioner. Administrerende direktør Anko van der Werff er fornøyd med fremskrittet, og roser selskapets bedrede økonomiske ytelse og punktlighet til tross for utfordrende vær. SAS har gjennomgått restrukturering under kapittel 11 i USA for å håndtere gjeldsproblemer. Van der Werff uttrykker optimisme om at SAS blir konkurransedyktig og økonomisk sterkere etter restruktureringen. Finansielle prognoser for 2024 antyder inntekter på over 48 milliarder svenske kroner og før-skatt-resultater på 0–1,0 milliarder svenske kroner. SAS forventes å bli fjernet fra børsen etter at nye investorer, inkludert Air France-KLM, har injisert over 13 milliarder svenske kroner for fremtidig finansiering.