Innbyggerne i Moss står overfor store utfordringer knyttet til køer, kaos og forurensing på grunn av Norges største fergesamband. Det har blitt påpekt av ordførerne i en nylig publisert debattartikkel.
I over 30 år har det politiske Moss kjempet for en ny riksvei 19, og om den ikke tas med i Nasjonal transportplan (NTP) vil det få alvorlige konsekvenser. Moss har gjennom årene endret seg fra en tradisjonell industriby til et sentrum for teknologi og logistikk. Med en effektiv havn og nærhet til E6 er Moss en viktig knutepunkt for transport og vareflyt i hele landet.
Den nåværende riksvei 19 er ikke dimensjonert for dagens trafikk, og hindrer også nødvendig byutvikling i forbindelse med planene for jernbaneutvidelse innen 2030. Veien er avgjørende for suksessen til knutepunktutviklingen som vil koble sammen transport på bane, vann og vei.
Det er allerede brukt store ressurser på planleggingen av en ny riksvei, med både næringslivets og befolkningens behov tatt i betraktning. Mange bedrifter er avhengig av riksvei 19 som en del av deres produksjonskjede.
Det viktigste fokuset er imidlertid på innbyggerne i Moss, som daglig opplever trafikkork, kaos og forurensing. Trafikkulykker og store trafikkmengder kan lamme byen og hindre alt fra pasienttransport til fritidsaktiviteter og kollektivtrafikk.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har understreket viktigheten av en realistisk Nasjonal transportplan, og det er en oppfatning som støttes av ordførerne. Det er kritisk at pågående prosjekter blir fullført. For Moss er det avgjørende at både jernbaneutvidelsen og den nye riksveien prioriteres.
Ordførerne i Moss oppfordrer derfor Stortinget til å ta ansvar og gi riksvei 19 prioritet i Nasjonal transportplan for å sikre en bedre fremtid for innbyggerne i Moss.