De mest sårbare tiåringene har tapt mest i lesing –

0
De mest sårbare tiåringene har tapt mest i lesing


Mange har fått med seg at leseferdighetene blant norske barn og ungdommer har falt. Nå vet forskerne mer om hvilke elever som sliter mest. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB

  • Tiåringer fra hjem med færreste ressurser har leseferdigheter som ligger nesten et år bak deres jevnaldrende i norsk skole.
  • Leseferdighetene blant norske barn og ungdommer har falt de siste årene ifølge den store PIRLS-undersøkelsen fra i fjor.
  • PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) er en internasjonal studie som gjennomføres hvert femte år.
  • Andelen svake lesere blant norske femteklassinger er doblet siden 2016.
  • Studien viser at elever fra familier med færreste ressurser har lavest leseferdigheter.
  • Halvparten av den norske nedgangen i leseferdigheter kan knyttes til covid-19-pandemien.
  • Barn og voksne leser mindre i det daglige, og digital underholdning konkurrerer med lesing i barnas fritid.
  • Det er alvorlig at elever fra hjem med færreste ressurser har tapt mest i lesing de siste årene.
  • For å sikre like muligheter til utdanning, må det satses mer på skolene og bygges sterkere støttelag rundt sårbare elever.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her