Mange har fått med seg at leseferdighetene blant norske barn og ungdommer har falt. Nå vet forskerne mer om hvilke elever som sliter mest. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB
- Tiåringer fra hjem med færreste ressurser har leseferdigheter som ligger nesten et år bak deres jevnaldrende i norsk skole.
- Leseferdighetene blant norske barn og ungdommer har falt de siste årene ifølge den store PIRLS-undersøkelsen fra i fjor.
- PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) er en internasjonal studie som gjennomføres hvert femte år.
- Andelen svake lesere blant norske femteklassinger er doblet siden 2016.
- Studien viser at elever fra familier med færreste ressurser har lavest leseferdigheter.
- Halvparten av den norske nedgangen i leseferdigheter kan knyttes til covid-19-pandemien.
- Barn og voksne leser mindre i det daglige, og digital underholdning konkurrerer med lesing i barnas fritid.
- Det er alvorlig at elever fra hjem med færreste ressurser har tapt mest i lesing de siste årene.
- For å sikre like muligheter til utdanning, må det satses mer på skolene og bygges sterkere støttelag rundt sårbare elever.