“Reisen fra Oslo til Trondheim med tog på Dovrebanen”

0
Dovrebanen: Oslo to Trondheim by Train

Norges Dovrebanen jernbane er en historisk transportrute som kobler to av Norges største byer, Oslo og Trondheim. For turister er det et naturskjønt alternativ å vurdere for reiseruten din.

Ikke lenge etter at jeg først flyttet til Norge tilbake i 2011, begynte jeg å reise til Trondheim ganske mye. Jeg valgte toget. Det var det billigste alternativet, og før jeg hadde tilpasset meg til levekostnadene i Norge, var det alt som betydde noe.

Oslo til Trondheim-toget passerer gjennom fjellandskapet.
Etter at jeg flyttet dit i 2013, returnerte jeg ofte til Oslo med tog. Disse dager reiser jeg fortsatt mye mellom Oslo og Trondheim med tog, spesielt hvis jeg ikke har det travelt.

Toget glir over fjellene i Sentral- og Øst-Norge, slik at jeg kan nyte en kaffe, få litt arbeid gjort, eller bare slappe av og lese en bok.

Dovrebanen er nå en av flere jernbanelinjer i Norge som drives av SJ Nord. Fra slutten av mai 2024 planlegges ruta (kjent som F6 på rutetabeller) å gjenåpne etter den langsiktige vedlikeholdsarbeidet som var nødvendig etter skader forårsaket av Storm Hans.

Hvis du vurderer turen, les videre for alt du trenger å vite.

Nyt Dovre-reisen
Det er alltid lett å legge merke til turister. Mens ikke like kjent eller fantastisk som Bergensbanen, tilbyr Dovrebanen reisende god utsikt og en rekke naturskjønne opplevelser.

Fire daglige avganger gir reisende muligheten til å omfavne den 6,5 til 7 timer lange naturskjønne reisen, og gir et rolig alternativ til luftfart. For de som foretrekker å reise under stjernehimmelen, opererer en 7,5 timers nattog de fleste kvelder.

Venter på å gå ombord på Trondheim-toget på Oslo S. Foto: David Nikel.

Praktisk nok stopper hvert tog på Oslo lufthavn, noe som gjør det til et alternativ for innkommende og utgående flyreisende, selv om dette i stor grad avhenger av avgangstidene.

Fra Oslo til Trondheim over fjellene
Bare en time inn i reisen fra Oslo utfolder det stille spekteret av Mjøsa-sjøen seg, Norges største ferskvannssjø. For å nyte landskapet bør reisende sikre seg en sitteplass til venstre hvis de reiser nordover, og til høyre når de reiser sørover.

Togets bane fortsetter forbi Lillehammer, kjent som arenaen for vinter-OL i 1994.

Den virkelige magien utfolder seg når toget begynner å stige gjennom hjertet av Norges fjell, med et kort stopp på Dombås. Denne mellomlandingen handler ikke bare om å strekke på beina, men tilbyr også forbindelse til den naturskjønne Raumabanen, som leder mot Åndalsnes.

På veien videre avslører den ikoniske Dovrefjell-fjellpasset seg. Historisk sett har dette passet en gang vært en viktig transittvei. I dag er det en oase for ville reinsdyr og de interessante moskusokse, en art innført fra Grønland på 1900-tallet.

Dovrebanen gir et naturskjønt alternativ til å kjøre.

Blant fjellene ruver den majestetiske Snøhetta høyt. Selv om den en gang feilaktig hadde tittelen som Norges høyeste topp, er majesteten dens likevel udiskutabel.

Når været tillater det, og spesielt på de sjeldne anledninger når de unnvikende moskusoksene viser seg, deler konduktøren ofte disse spennende øyeblikkene med passasjerene. Så lytt nøye!

Ved ankomst i Trondheim venter en verden av historiske og naturlige underverk. Den majestetiske Nidarosdomen prydet med skulpturer, den sjarmerende gamlebyen Bakklandet, og den ville skogen Bymarka.

SJ-opplevelsen
Siden 2020 har Oslo-Trondheim-toget blitt drevet av SJ Nord, en avdeling av det svenske SJ. De operer også Nordlandsbanen til Bodø, Rørosbanen og Raumabanen.

Billetter selges ikke gjennom SJ, men gjennom En Tur. Oversatt som “En Tur”, er tjenesten designet for å være et sted å kjøpe de fleste togbilletter og langdistansebussreiser i Norge.

SJ Premium togkupe. SJ Premium togkupe. Foto: David Nikel.

Generelt sett kan du kjøpe en fast billett eller en fleksibel/refunderbar billett, der sistnevnte koster ekstra. På Oslo-Trondheim-linjen er det også flere klasser å velge mellom.

Reiseklasser
En vanlig sete på toget er helt komfortabelt. Vognene er satt opp i en 2×2 setekonfigurasjon, der noen seter vender bakover, og noen seter er arrangert i en gruppe på fire rundt et bord.

Du kan tydelig se alternativene for å velge sete når du bestiller billetter på nett. En vogn med vanlige seter er vanligvis designert for familier. Jeg anbefaler på det sterkeste å unngå disse vognene hvis du ikke reiser med barn!

Premium-kupe tilbyr en liten forbedring i komfort, men den eneste betydelige fordelen er gratis varme drikker gjennom hele reisen. Hvis du reiser før kl 9, får du også servert en enkel frokost ved setet.

I 2022 ble det introdusert en ny ‘Premium Plus’-vogn. Disse luksuriøse 2×1 flystil-setene har en mye større tilbøyelighet og inkluderer mat som serveres ved setet. Premium Plus-vogner er tilgjengelige på noen avganger, inkludert nattog.

Spisevogn
SJ-spisevognen er tilgjengelig på alle avganger, og tilbyr snacks, varme og kalde drikker (inkludert øl) og varme måltider. Den “saftige” Dovre-burgeren og tradisjonelle norske vafler er blant de beste selgerne.

Spisevogn på et SJ-tog i Norge. Foto: David Nikel.

Maten kan forhåndsbestilles, men de fleste bare går inn i spisevognen når de føler seg sultne. Det er begrenset kafeteria-stil sitteplasser i spisevognen, men du kan også ta maten og drikken tilbake til setet ditt hvis du foretrekker det.

Nattog på Dovrebanen
For nattlige eventyrere er nattog tilgjengelige seks ganger i uken. De kjører hver natt begge veier, med unntak av lørdagsnatt.

Du kan bestille et vanlig sete, men jeg har aldri klart å sove spesielt godt med tanke på togets bevegelse og hyppige stopp. På plussiden er det langt det billigste alternativet.

Premium Plus-kupe er tilgjengelig på nattog. Hvis du er typen person som kan sove på et fly, kan det være et godt alternativ for deg.

Soverom med plass til to voksne i køyesenger er tilgjengelige. Selv om de er veldig kompakte, gir de muligheten til å ligge ned! Jeg har en tendens til å sove greit, noen ganger bra, i sovekabinen.

Sovekabin på Oslo til Trondheim-toget. Foto: David Nikel.

Den store ulempen med sovekabinene er populariteten deres. De pleier å bli utsolgt lang tid i forveien.

Hvis du kan få en sovekabin, kan de potensielt spare deg penger på et hotell når du planlegger reiseruten din. Imidlertid bør du være klar over at nattogene ikke er spesielt lange i varighet.

For eksempel går det typisk nattogene fra Oslo til Trondheim kl 22.50 og ankommer kl 06.24. Fra Trondheim går nattogene vanligvis kl 23.17 og kommer fram kl 06.50. Så selv om du får litt søvn, vil du starte dagen veldig tidlig.

Har du tatt Oslo til Trondheim-toget? Hva var dine opplevelser? Gi oss beskjed i kommentarene nedenfor.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her