Både bedrifter og deres juridiske rådgivere fryktet at handelen ville medføre sanksjonsbrudd. Likevel ble det maritime utstyret sendt til Russland i juli 2022.
Det norske selskapet slutter med å sende potensielle sanksjonerte varer til Russland i 2022. Illustrasjonsfoto fra Moskva. Foto: NATALIA KOLESNIKOVA / AFPPublisert: Publisert:
- Varene ble sendt til tross for advarsler fra blant annet Danske Bank, advokatfirmaet Wiersholm og UD om at det kunne være i strid med sanksjonsreglene.
- En ansatt i selskapet ble oppsagt for å ha brutt lojalitetsplikten ved å trosse sjefens gjentatte ordre om å ikke gjennomføre forsendelsen.
- Den oppsagte ansatte saksøkte Scanmar for å få jobben tilbake, men tapte i retten.
- Det kommer frem at kontakt med den russiske kjøperen startet før Russland gikk til fullskala-invasjon av Ukraina i februar 2022.
- Det var en lengre korrespondanse mellom den ansatte og selskapets eier og daglige leder, Henning Skjold-Larsen, hvor de diskuterte om varene burde sendes til Russland.
- Selv om sjefen var tydelig på at ordren skulle stoppes, ble varene likevel sendt.
- Dommen er anket til Høyesterett, men ennå ikke behandlet, og er derfor ikke rettskraftig.
- Saken illustrerer en kompleksitet knyttet til sanksjoner og internasjonale handelsregler, samt betydningen av lojalitetsplikt i arbeidsforhold.
- Det er også en del av en større problemstilling knyttet til norsk eksport av maritimt utstyr og mulig bruk i militær sammenheng